Tips om nu ècht gezonder te gaan eten

Regelmatig hoor ik dat mensen het lastig vinden om gezond te eten omdat het bijvoorbeeld zoveel tijd kost of omdat het zoveel makkelijker is om uit een pakje te koken. Tja het kost inderdaad soms wat meer tijd, maar een goede voorbereiding is het halve werk.

Because you’re worth it..

Daarnaast is het misschien goed om je af te vragen of je lichaam het niet gewoon waard is om gezond(er) te eten en daar ook de tijd voor te nemen. Je lichaam is je tempel, je moet er je hele leven mee doen, dus je kunt er maar beter zuinig op zijn, toch?!

Tips om nu ècht gezonder te gaan eten

    • Bedenk van te voren wat je wilt eten de komende week en haal alvast zoveel mogelijk je boodschappen in huis.
    • Plan een dag (of twee) in de week waarop je maaltijden voorbereid of deels voorbereid.
    • Maak alvast een grote pan pastasaus. Van verse groente en kruiden uiteraard. Verdeel dit in porties en bewaar in de vriezer. Als je wilt, voeg je ook alvast het vlees toe. Zet je bakjes ’s ochtends alvast in de koelkast en je hoeft ’s avonds alleen de pasta (liefst spelt of bijvoorbeeld boekweit) klaar te maken en je sausje op te warmen. Eventueel een lekkere frisse en simpele salade erbij en binnen een halfuurtje kun je aan tafel.
    • Heerlijk pompoensoepje

      Heerlijk pompoensoepje

    • Maak een grote pan van je favoriete soep. Bijvoorbeeld heerlijke pompoensoep (de pompoenen zijn weer volop te krijgen). Verdeel deze in porties en bewaar in de vriezer. Heerlijk en supermakkelijk na een lange dag hard werken. Zet je bakje ’s ochtends alvast in de koelkast en tegen de tijd dat je weer thuis bent, hoef je de soep alleen nog maar even op te warmen. Lekker met een speltbroodje of salade.
    • Als je weet dat je moeite hebt om bijvoorbeeld de chips of koekjes te laten staan, haal deze dan niet in huis. Wat je niet hebt, kun je ook niet eten.
    •  Zorg dat je bijvoorbeeld altijd een gekookt eitje in de koelkast hebt liggen. Heb je dan toch behoefte om te snacken ’s avonds, neem dan een eitje (eventueel met een klein beetje mayonaise). Hartstikke lekker en het stilt de “honger”.
    • Ben je dol op smoothies, maar vind je het teveel gedoe om iedere ochtend groente en fruit te snijden en dergelijke? Kies er dan bijvoorbeeld voor om tijdens je mealprep alvast diepvrieszakjes te vullen met je favo mix van groente en fruit. Elke avond kies je een zakje met een mix naar keuze uit. Leg ‘m alvast in de koelkast. De volgende ochtend hoef je alles alleen maar in de blender te doen en wat water of bijvoorbeeld amandelmelk toe te voegen. Even mixen en je smoothie is met een minuutje klaar.
    • Trek in iets? Bedenk je dan eerst of dat daadwerkelijk zo is. Een hongergevoel wijst er nog weleens op dat je eigenlijk gewoon dorst hebt. Na een groot glas water is dat hongergevoel vaak ineens weg. Water drinken is sowieso erg goed voor je lijf en je mag daarom gerust anderhalf tot twee liter water drinken per dag.

    Niet zo streng

    Wees niet te streng voor jezelf. Af en toe een patatje met mayonaise of een gebakje op een verjaardag moet kunnen. Pas bijvoorbeeld de 80/20 regel toe. 80% gezond eten en 20% wat minder gezond. Zo is het makkelijker vol te houden om de rest van de tijd gezond te eten.

    Succes!!!
    Linda Smit

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *