Tips om bewust om te gaan met ‘moeilijke’ mensen

mensen

Wanneer je dit blog leest ben je waarschijnlijk al veel bezig met persoonlijke ontwikkeling of sta je bewust in het leven. Alleen hoe ontwikkeld, positief of bewust je ook bent, er zullen altijd mensen zijn die dit niet zijn. Die negatief of onbewust leven, moeilijk doen of jou triggeren.

Hoe kun jij hier mee omgaan?

Het ene uiterste is om jezelf overal buiten te houden en als een soort kluizenaar te leven. De andere kant is om vol in de snelheid van het leven en maatschappij mee te draaien met als risico dat je oververmoeid raakt of geleefd wordt. Een tussenweg is om bewuste keuzes maken wat je wel of niet toelaat in je leven. Alleen soms komen situaties of mensen die je niet hebt uitgenodigd ongevraagd in je leven en moet je er iets mee.

Een uitdaging

Afgelopen weken kreeg ik te maken met een aantal situaties met (in mijn ogen) moeilijke, negatieve mensen. Ik kreeg een vervelende dreigende e-mail en ik had te maken met een groep waar veel negativiteit en weerstand was. Niet prettig. Alleen ik kon niet wegduiken, ik moest er op dat moment iets mee. Nu kan ik met veel soorten mensen omgaan door het werk wat ik doe maar soms is het ook voor mij een uitdaging om niet getriggerd te worden in oude patronen. Patronen zoals bijvoorbeeld wegduiken, slachtoffer voelen, boos worden of er vol tegenin gaan.

Getriggerd of bewust?

Vaak is de eerste neiging om de ander te willen veranderen want die is onredelijk, onbeschoft, egoïstisch of vervelend. Een andere neiging is om iets terug te willen doen. Beide worden vaak onbewust getriggerd en voordat je het weet beland je in een negatieve spiraal met de ander. Gedrag roept immers gedrag op (een veel gehoorde uitspraak in trainersland). Er is ook nog een derde optie namelijk ‘bewust’ reageren. Niet altijd even makkelijk maar vaak veel effectiever. Dit zijn een aantal manieren die ik zelf heb toegepast om dit te vergemakkelijken. Ik geef je wat tips.

Tips om bewust om te gaan met ‘moeilijke’ mensen


1. Stel jezelf de vraag: is dit van mij?
Allereerst probeer ik te voelen wat van mij is en wat van de ander. Dit kun je doen door jezelf de vraag te stellen: ‘is dit van mij?’ als het licht voelt, was het niet van jou. Is dit wel van jou, dan is het iets wat gezien of gehoord wil worden. De ander was alleen de trigger. Uiten is dan het beste, wel op een ‘veilige’ manier. Laat die innerlijke puber maar even bokken of laat het angstige kind schreeuwen. Niet ter plaatse misschien maar op een later moment, gewoon thuis waar niemand bij is. Dit zuivert de energie weer, laat de emoties los waardoor je wat neutraler kunt reageren.

2. Maak het niet persoonlijk
Vaak is het niet persoonlijk bedoeld en neemt de ander ook zijn/haar rugzakje mee wat het gedrag veroorzaakt. De ander kan ook een rotdag hebben, veel aan zijn hoofd hebben of gewoon boos zijn om iets wat niet met jou te maken heeft. Het helpt mij om te kijken naar de mens achter het gedrag. Iedereen heeft in de basis een goede intentie, dat geloof ik echt. Het gedrag wat geuit wordt is alleen niet altijd wenselijk of handig. Door achter het gedrag te kijken naar de mens, en hier wellicht ook wat begrip voor te hebben, geef je jezelf en de ander meer ruimte om alternatieven te vinden.

3. Hervind je kalmte
Misschien razen de gedachten door het hoofd en de emoties door je lijf. Wil je van alles zeggen of doen. Dat was bij mij wel het geval toe ik die e-mail kreeg. Ik merkte dat ik hierdoor niet helder kon denken. Daarom, probeer terug te komen op jouw innerlijke plek van rust. Vanuit deze plek kun je veel betere beslissingen nemen dan wanneer je onder druk staat. Probeer in je eigen energie te blijven en je niet te laten meeslepen. De hondenfluisteraar Cesar Milian zegt het altijd zo mooi: ‘stay calm and assertive’. Dit kan soms best lastig zijn. Mensen kunnen hun energie in de jouwe haken, waardoor ze jou leegtrekken of waardoor je het moeilijk los kunt laten. Mij helpt het om in gedachten te zeggen: ‘ik ben Marta en jij bent….(naam van de ander)”. Of ‘ik stuur de energie die niet van mij is retour afzender’. Je hoeft er niets voor te doen, het in gedachten uitspreken is al voldoende.

4. Ruimte geven aan de bewuste reactie
Wanneer de trigger en het persoonlijke is losgekoppeld, krijg je ruimte voor de bewuste reactie. Soms gaat dit heel snel, soms kun je er een nachtje over slapen. Een vraag die mij helpt is deze: Hoe kan ik als mijn beste zelf opdagen? Los van ego, angsten, boosheid of andere triggers. Negativiteit roept vaak negativiteit op. Het liefst had ik een hele boze mail teruggestuurd maar dat zou alleen maar escaleren waardoor ik verder van huis zou raken. Je hoeft niet hetzelfde terug te doen want hiermee hou je een patroon in stand waar je niet meer uitkomt. Sommige mensen verwachten bepaald gedrag terug, ze zijn niet anders gewend. Door iets anders te reageren, roep je bij hen ook ander gedrag op. Door in jouw kracht, licht of positiviteit te blijven, is de kans groter dat je er op een constructieve manier uitkomt.

Een mooie spiegel

De email en de situatie in de training zijn goed opgelost met wederzijds begrip ook nog. En uiteindelijk heb ik er veel van geleerd en had ik voer voor dit blog. Ik hou niet van deze situaties, maar het nodigt mij wel weer uit om ook wanneer het lastig is mijn beste zelf te blijven, om dingen te verwerken die getriggerd worden. Ook leer ik om me te uiten op een constructieve manier, om grenzen te stellen, deze te handhaven en bij te sturen. Ik leer wat mijn waarden zijn en om aan te geven wat ik wel of niet prettig vind. Gedrag wat we lastig vinden blijft een mooie spiegel voor jezelf, daar kan geen cursus persoonlijke ontwikkeling tegen op!

Marta van Sitteren

————————————————————————————————————

Wil jij ook wekelijks de beste blogs en boekentips ontvangen? Meld je dan hier aan en ontvang ★YOUR WEEKLY SHINE★ als eerste in je inbox!

Enneh… volg je ons eigenlijk al op Facebook? Jouw dagelijkse dosis Shine! direct op je tijdlijn!

1 Comment

  • Rosanna schreef:

    Onbewust heb ik op jouw manier gereageerd. Een opmerking gemaakt die waarschijnlijk niet verwacht was. Uit mijzelf en het gelaten. Ik merk weer wat toenadering. Ik ben normaal veel te veel geneigd alles op mijzelf te betrekken. Heel mooi dat dit juist nu mijn pad kruist. Ik ben op de goede weg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *