Suiker? Tips to kick the habit!

Ik heb iets op te biechten… Vorige maand nog schreef ik over yogaposes om te detoxen en al heel lang koester ik de wens om op detox retreat te gaan. Dus toen ik de kans kreeg om mee te gaan op Happy Detox Retreat op Ibiza, hoefde ik niet te twijfelen! Maar nu de retreat dichterbij komt vind ik dat detoxen niet zo leuk meer.

De halve waarheid

Begrijp me niet verkeerd, elke dag gezond eten, twee keer per dag yoga, het lijkt me heerlijk. Maar het drukt me wel met mijn neus op lelijke feiten. En daarmee bedoel ik mijn liefde voor suiker. Of eigenlijk mijn verslaving aan suiker. Als je het me vraagt, zeg ik dat ik niet verslaafd ben aan suiker. Dat ik zonder kan en dat ik de heerlijkste dingen zonder suiker op tafel zet. Dat is de waarheid. Maar wel de halve waarheid.

Ontwenningsverschijnselen

Wat ik je niet vertel, is dat ik niet in de buurt van een reep chocola kan komen, zonder deze op te eten. Je weet niet dat ik ’s avonds graag nog even naar het station loop om een triple chocolate cookie te halen (één klein koekje kan toch geen kwaad?) Je zult me nooit hardop horen zeggen dat ik net een halve taart heb opgegeten want ja, anders moest ik die weggooien. Als het gaat om verslaving scoor ik punten. Compleet met ontwenningsverschijnselen als ik het niet eet. Hoofdpijn, slecht geheugen, constant verlangen naar suiker… Een echte Sugar addict.

Pretox

Nu komt het, vóór de retreat kreeg ik een email met instructies voor de detox. Om het lichaam te reinigen eten we nauwelijks gluten en zuivel, geen vlees, cafeïne en alcohol. Prima! We zullen ook geraffineerde suikers laten staan. Wat? Geen suiker? Er wordt aangeraden op tijd te gaan afkicken, zodat we straks minder last hebben van ontwenningsverschijnselen. Maar hoe kom je van een suikerverslaving af? Deze tips hebben mij geholpen!

3 tips to kick the habbit


1. Eet alleen voedsel waar niets mee gedaan is

Hiermee bedoel ik alles wat onbewerkt is. Drankjes (drink water of thee zonder cafeïne) uit een pak, snoep en cake, maar ook je geliefde mueslireep zitten vol suiker! Kijk nog eens verder, wist je dat in tomatensaus ook suiker zit? Probeer onbewerkte producten te eten, fruit, groente en noten bijvoorbeeld.

2. Stop geleidelijk
Als je elke dag vol suiker zit en je stopt ineens, dan krijg je onvermijdelijk last van lichamelijke ongemakken. Hoofdpijn is daar een voorbeeld van. Probeer rustig af te bouwen. Ruil de eerste week de cake in voor noten en begin in de tweede week met het drinken van enkel water en thee. Zo maak je het iets makkelijker voor jezelf en voor je lichaam.

3. Realiseer je dat dit ook psychisch is
Naast het feit dat je lichaam is gaan vragen om suiker, is je geest dat waarschijnlijk inmiddels ook. Stoppen betekent ook geen ijsje in de stad, geen gebakje op die verjaardag, geen koekje bij de koffie. Probeer eens een voedingsdagboek bij te houden. Dit inzicht helpt je! At je onbewust, voor de gezelligheid of omdat je je rot voelde? Schrijf het van je af, het schrijven zelf kan al helend werken.

Suikervrij

Inmiddels zit ik halverwege week 2 en merk ik dat het goed gaat. Ik denk minder dan vijf keer per dag aan chocola en de hoofdpijn is weggetrokken. Die verslaving versla ik!
Doe je met me mee?

Alyssa Demkes
 

————————————————————————————————————

Wil jij ook wekelijks de beste blogs en boekentips ontvangen? Meld je dan hier aan en ontvang ★YOUR WEEKLY SHINE★ als eerste in je inbox!

Enneh… volg je ons eigenlijk al op Facebook? Jouw dagelijkse dosis Shine! direct op je tijdlijn!

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *