Radical selfcare: mind your… stress!

less stress

Toen ik een tijd geleden van vakantie terug kwam, verbaasde ik me over de drukte en hoeveelheid prikkels die ik ervaarde. Na een heerlijke twee weken aan het strand in een klein grieks dorpje, kwam ik uitgerust terug en het was net alsof ik een deken aan geluid, beeld, en ervaring over me heen kreeg.

Wat een ratrace!

Maar ik kon er ook met een soort afstand naar kijken (wat een ratrace!) Even dan, want voor je het weet, ben je weer onderdeel van de stroom en merk je veel minder van die prikkels. Je went eraan. Maar ze zijn er natuurlijk wel.

Overload

Zo kan ik soms op de school van mijn dochter in de ochtend een lichte “kortsluiting” hebben. Na het brengen, moet ik dan letterlijk weer even bij mezelf komen, terwijl de prikkels nog nagalmen. Ik ben me steeds meer bewust geworden van alle drukte en daarmee ook veel gevoeliger voor prikkels en stress. Maar ik niet alleen, veel mensen (wel zeker 20 % van onze bevolking, met stijgende lijn als je het mij vraagt) kunnen de “informatie overload” niet handelen. Ons brein is er gewoonweg niet op ingesteld.

Meer, meer, minder!

We leven nu in tijdperk met veel prikkels. De afgelopen 10 jaar zijn de ontwikkelingen super snel gegaan! Social media, altijd ‘online’ zijn, werkdruk, we moeten veel, we kunnen veel en we willen veel. Herinner jij je de tijd nog voor je smartphone? Nu appen we nog even net voordat we onder de douche stappen, of je doet gewoon drie dingen tegelijk! Dat kan jij toch?! Ons zenuwstelsel heeft het flink te verduren en het kan dus gebeuren dat je uit balans raakt. Dat je alleen nog maar in het deel van je brein leeft die verantwoordelijk is voor activiteit (je sympathicus). Moeilijker kunnen ontspannen, tunnelvisie, piekeren, dingen moeilijk loslaten, kunnen dan allemaal gevolgen zijn. Herken je dit? We blijven in de actie-stand en dit sluipt er stilletjes in.

Radical selfcare!

Het is tijd voor: radical selfcare! Bij deze doe ik daar een oproep voor. Zeker voor de perfectionisten en gevoeligen onder ons. Zorg voor een goede balans! Het is ontzettend belangrijk om genoeg tijd te nemen voor ontspanning en rust. Ga bijvoorbeeld dagelijks even wandelen, of 10 minuten bewust rustig ademhalen in je pauze, neem tijd om stil te staan! Het lijkt zo simpel, maar wordt toch vaak vergeten in de waan van de dag. Yoga is ook een goed middel om even stil te staan. Je bewust te worden van wat je voelt en ervaart, wat dat dan ook is. Je bewust worden van wat anders wordt overstemd door de drukte van alledag. Ik wens je veel succes!

Meer weten?

Mocht je graag eens meer willen weten van yin yoga, of een -lichaamsgericht- coach traject? Of kamp je met burn out, stress of stemmingsklachten? Neem vrijblijvend contact met me op! Kijk op facebook BeYin/Beyin.nl
 

————————————————————————————————————

★ Shine! Circle ★

Wil jij ook stappen zetten en jouw leven vormgeven vanuit jouw kern? Lijkt het je daarnaast fijn om, met een groep gelijkgestemde vrouwen, regelmatig bij elkaar te komen om ervaringen uit te wisselen, kennis te delen en samen de diepte in te gaan?

In de Shine! Circle Sessies wordt je geinspireerd door elkaar, door een team ervaren vrouwelijke coaches en door gastsprekers als Jan Geurtz, Hannah Cuppen en Tijn Touber. Stap in jouw grootsheid en ga, samen met andere vrouwen, deze Soul Journey aan!

De eerste Shine! Circle Sessie is al op zondag 25 juni a.s.

Ik ontmoet je graag in de Circle!

Liefs Caroline Laan
Initiatiefneemster Shine!

Meer info vind je op: www.shinecircle.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *