Mindful omgaan met ziekte en pijn

Ik maak dezelfde ziekte mee als vijftien jaar geleden: klierkoorts, met alle angsten en onzekerheden, piekeren die er toen mee gepaard gingen. Hoe ga ik ermee om om er beter uit te komen? Ik mediteer, beoefen compassie en leerde op te merken welke impact gedachten en gevoelens hebben op lichamelijk ziek-zijn. Nu voel ik me meer verbonden met mezelf en anderen dan ooit door ziek te zijn! Ik leer het jou ook graag in dit artikel.

Lang ziek zijn: wat brengt het je?

Wat een heavy tijd… ziek zijn, beter worden, weer ziek worden, zucht… het brengt me wel helemaal in mijn lichaam, in het hier en nu, in het “aardse” zoals ik het noem. Daarmee bedoel ik dat het langdurig ziek zijn me confronteert met de vastheid en moeilijke veranderbaarheid van lichamelijke processen. Als je nu eenmaal een virus onder de leden hebt, kan je lichaam het enkel uitzieken door tot rust te komen, alle activiteiten stil te leggen en naar binnen te keren. Geduld is hierbij een schone kunst die ik steeds meer leer beoefenen 😉

Verbondenheid met jezelf en anderen

Ik merk echter, sinds ik zoveel mindfulness beoefen, steeds weer dat stevig ziek zijn gepaard gaat met rust en verbondenheid met mezelf en anderen, in de zin van: ik voel mijn eigen gevoelens en lichaam beter… ik zink van daaruit in meer diepgang. Toen ik samen ziek was met mijn man spendeerden we bv. een lamlendige maar zeer diepgaande verbonden dag samen in bed. Idem dito met mijn babydochtertje. En ook met mijn mama, zus en onze dochtertjes samen spendeerden we onlangs, net doordat we ziek waren, een diep verbonden dag samen vol prachtige, helende energie.

Het verleden komt terug: kan je er nu anders mee omgaan?

Het roept veel op, dit gedwongen naar binnen keren voor langere tijd. Zeker omdat ik dezelfde ziekte doormaak als een vijftiental jaar geleden, komen veel herinneringen en gevoelens die ik toen had, weer naar boven. Absoluut niet prettig, maar wel helend. Want ik merk namelijk dat ik er helemaal anders mee om kan gaan dan toen. Naast de ernst van mijn virus (klierkoorts, ebstein barr virus), ging ik eerlijk gezegd helemaal onderdoor aan mijn eigen piekerende gedachten en angstige, onzekere gevoelens in die periode.

Maak je het erger of liefdevoller voor jezelf?

Ik had toen geen stevige basis in mezelf, geen verbondenheid met mijn intuïtie die me vertelt wat te doen om er het beste van te maken. Vandaag ben ik getraind in dagelijkse meditatie en compassie beoefening, en kan ik ziek-zijn het meeste van de tijd nemen zoals het komt. Sommige momenten zijn mooi, sommige verschrikkelijk, andere neutraal. Net door open te staan voor deze totaliteit van wat ik voel, merk ik dat mijn grootste geluk vaak in de meest lamlendige levensperiodes schuilt. Ik sta meer open voor diepgang en verbinding door gedwongen stil te staan.

Gaat dit wel over?

Ik merk natuurlijk op dat ik in angst schiet en allerlei daarmee gepaard gaande gedachten, zoals: “gaat dit wel over? Wordt het niet erger? Hoe moet het nu ik ook nog eens voor mijn zieke dochtertje moet zorgen? ….” Je kent het wel, het motortje in je hoofd is wakker en stopt niet meer. Daarmee schiet je zelf een tweede ziekte-pijl op jezelf af (of pijn-pijl, stress-pijl, …). Je maakt jezelf dus nog zieker, ellendiger, gestresster, pijnlijker door te wentelen in die onprettige, angstige, verdrietige of kwade gedachten en emoties.

Sommige dingen zijn onvermijdelijk

Dit is de aard van ons menselijke beestje: je kan er niet onderuit, zelfs als je getraind meditatiebeoefenaar bent. Wat meditatie je leert is net om dit te herkennen en er constructief mee om te gaan. Je ziet die tweede pijl als het ware op je af komen en je kan voorkomen dat hij je (zo hard) raakt, door hem te zien aankomen of misschien zelfs om te buigen. Ik geef je daarom hieronder een basis mindfulness meditatie om mee te oefenen.

Mindful omgaan met ziek zijn

In elk geval gaat mindfulness meditatie er niet om dat je pijn wil vermijden, of ombuigen, het gaat er om dat je het gewoon ziet zoals het is: “och ja, nu heb veel angst, ja dit is nu zo.”, “Vandaag heb ik veel piekerende gedachten, ja dit is nu zo”. Je aanvaard het, je vecht er niet tegen zoals je misschien kent: “ik wil me beter voelen, ik ga positiever denken”. Dit optimisme is heel nuttig, maar niet waar mindfulness om gaat. In dit kader van ziekte en pijlen op jezelf afschieten is het nuttiger om te focussen op aanvaarding in plaats van iets te willen veranderen.

Aanvaarding schenkt energie en gemoedsrust

Ook bij ziekte werkt dit bijzonder goed: sinds ik aanvaard dat ik pijn heb als ik bijvoorbeeld buikgriep heb, of doodvermoeid ben van klierkoorts, pas ik me daar gewoon aan aan, zonder mezelf dat te verwijten of in angst te schieten. Dat maakt gewoon dat ik veel meer energie en gemoedsrust over heb om voor mezelf te zorgen en het leven dan tenminste nog zo aangenaam als mogelijk te maken, gezien de omstandigheden.

Mindful ziek zijn: meditatie en ademhalingsoefening

Ik geef je graag (gratis) een basis mindfulness meditatie van 20 minuten, die je door op op deze link te klikken kan beluisteren: youtube.com/watch

Ik geef je graag (gratis) een mindful ademahlingsoefening van 10 minuten, die je door op deze link te klikken, kan beluisteren: youtube.com/ademhalingsoefening

Mijn zus, mamma en ik

Ik wens je toe dat jij je veilig mag voelen, liefdevol voor jezelf zorgt en je verbindt met liefdevolle anderen!

Warme groet
Sharon

————————————————————————————————————

Herkenbaar?

Wil jij als ondernemende vrouw minder stress en meer innerlijke rust? Heb je het gevoel dat je leven te druk is geworden? Wil je meer tijd voor jezelf? Wil je in je job meer kunnen doen wat jij belangrijk en leuk vindt?

Mijn nieuw boek “Innerlijke rust in een druk leven” helpt je om innerlijke rust te vinden in je hoofd, gevoelens en lichaam. Door je lat net hoog genoeg te leggen, voldoening te creëren en diep te ontspannen, kan je innerlijke kalmte bewaren te midden van turbulente omstandigheden en het beste uit jezelf halen in een veeleisende samenleving.

Ga naar www.inner-glow.eu/boek en ontvang 2 gratis video’s waarmee ik je help om:

* je doelen te bereiken de komende 6 maanden zonder stress
* in een vingerknip diep te kunnen ontspannen in je drukke leven

En… omdat het niet voor niets de feestdagen zijn, ontvang je als lezeres nu maar liefst 80 euro korting op mijn online 10- weken programma voor innerlijke rust (geldig op het in-depth programma gedurende januari en februari 2018). Klik op deze link voor meer informatie: https://www.inner-glow.eu/detail-online-programma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *