HSP: zo blijf je in je eigen centrum staan

Rond mijn achtentwintigste maakte ik een fase door waarin ik gevoeliger werd. Noem het hooggevoeligheid, spiritueel ontwaken, verzachten, … In essentie kwamen prikkels (zoals geluid, drukte, stress, ruzie, …) feller bij me binnen. Ik wist initieel niet wat er gebeurde en dacht dat ik een serieus lange dip van oververmoeidheid had.

Andere koers

Na een tijd en wat begeleiding, zag ik in dat ik zoveel last had van overprikkeling omdat mijn leven nog niet afgestemd was op deze nieuwe gevoeligere kant van mezelf, die zich opende. Voorheen was ik namelijk vooral extern gericht, op de buitenwereld, prestatie, succes, actie. En dat ging me vrij goed af. Tot er een aantal zaken gebeurden die me van koers deden veranderen. (over al dat soort zaken schrijf ik o.a. in mijn boeken, voor nu sla ik even de details hieromtrent over ;))

Voordelen

Mijn achtentwintigste luidde een nieuw begin in, waarin ik me leerde focussen op wat er zich in mij afspeelde. Daardoor kon ik de voordelen grijpen van mijn gevoeligheid: ik voel, als psychologe, met klanten nu bijvoorbeeld meteen aan welke richting ik dien in te slaan om sneller stappen voorwaarts te zetten. Ook op relationeel vlak koos ik op dat moment voor het beëindigen van mijn toenmalige verloving (drie maand voor het huwelijk) en ben ik vandaag maar liefst twee jaar getrouwd met een zalige man, met wie ik een fantastisch snoezig dochtertje van negen maanden koester.

Op basis van inspiratie

Zelfs mijn eerste boek (ik ben inmiddels aan nr. 2 & 3 bezig) schreef als het ware zichzelf, doordat ik open leerde te staan voor wat er in me opkomt. In plaats dat ik, zoals in het verleden, van buitenaf de prestatie wilde neerzetten: “een boek schrijven”, ben ik zonder doel gaan schrijven op basis van de inspiratie die er bij me binnenkwam. Op deze manier kon ik in anderhalf jaar een boek starten en publiceren (wat heel snel is), terwijl ik ondertussen zwanger was, mijn dochtertje op de wereld zetten, borstvoeding gaf en af en toe werkte in mijn coachingzaak.

Bij jezelf blijven

Het loont dus de moeite om als hooggevoelige dame ingetuned te zijn op jezelf en jouw waarheid en inspiratie te voelen. Vooral in drukke, overprikkelende omgevingen dien je voldoende met je aandacht bij jezelf te blijven, om niet meegesleept te worden uit je centrum. Als je niet langer in je centrum staat, word je in massa-omgevingen (trein, supermarkt, ziekenhuis, …) vatbaar voor het voelen van allerlei gevoelens, gedachten, energieën van andere mensen. Deze zijn helaas vaak onprettig.

Allerlei gevoelens

Mensen zijn bang, onrustig, kwaad, nerveus, …. o.a. doordat oude zekerheden als een kaarthuisje in elkaar beginnen te zakken (op maatschappelijk, economisch en financieel vlak). Het is niet fijn als jij dat, bovenop je eigen gevoelens, ook nog eens allemaal moet ervaren. Vooral als je niet weet wat er gebeurt en je overmand wordt door paniek en angst, is het nuttig met onderstaande stappen te oefenen om rustig in je centrum te leren staan.

4 stappen om in je centrum te blijven

Deze eenvoudige 4 stappen helpen je om rustig in je centrum te blijven in drukke situaties:

1. breng je aandacht bij jezelf: beslis om een paar ogenblikken een kijkje te nemen binnenin jezelf ipv naar de buitenwereld (bv. door je ogen te sluiten en te merken wat er in je opkomt)

2. breng je aandacht naar het onderste deel van je lichaam:

• naar je buik (bv. via ballonbuikademhaling: inademend blaas je de ballon in je buik op, uitademend laat je de ballon leeglopen)

• of naar je bekken (bv. via bekkenbodemspieren: uitademend span je ze op, uitademend laat je los)

• of naar je voeten (bv. voel hoe je stapt en benoem dit als “links” en “rechts”)

3. verbreedt je aandacht en ga de drukte in. Voel als het ware hoe jij als een ‘ademend lichaam’ rondloopt in de massa.

Blijf steeds met een stuk van je aandacht gericht op één van die drie gebieden in jezelf: buik, bekken of voeten. Zeker als je spanning voelt opkomen: span bv. even de bekkenbodem op, neem een diepe inademing, of duw je voeten steviger in de grond.

4. blijf steeds zacht voor jezelf: aanvaard je huidige ervaring ipv ertegen te vechten (“het is oké dat ik me weer slecht voel, het niet goed aan kan, …” ipv “help, ik ben bang wat gaan de mensen denken…”)

Meer inspiratie

Klik hier om de video te zien waarin ik je deze vier tips verduidelijk (weeral een inspirerende ingave van het moment, op die manier gaat het schrijven van blogs zo vlot 🙂 )

Ik wens je toe dat je innerlijk rustig mag zijn,
Ik wens je toe dat jij je veilig mag voelen, vrij van elke vorm van innerlijke of uiterlijke vijandigheid,
Ik wens je toe dat je goed voor jezelf mag zorgen!

Warme groet
Sharon

————————————————————————————————————

Herkenbaar?

Wil jij als ondernemende vrouw minder stress en meer innerlijke rust? Heb je het gevoel dat je leven te druk is geworden? Wil je meer tijd voor jezelf? Wil je in je job meer kunnen doen wat jij belangrijk en leuk vindt?

Mijn nieuw boek “Innerlijke rust in een druk leven” helpt je om innerlijke rust te vinden in je hoofd, gevoelens en lichaam. Door je lat net hoog genoeg te leggen, voldoening te creëren en diep te ontspannen, kan je innerlijke kalmte bewaren te midden van turbulente omstandigheden en het beste uit jezelf halen in een veeleisende samenleving.

Ga naar www.inner-glow.eu/boek en ontvang 2 gratis video’s waarmee ik je help om:

* je doelen te bereiken de komende 6 maanden zonder stress
* in een vingerknip diep te kunnen ontspannen in je drukke leven

En… omdat het niet voor niets de feestdagen zijn, ontvang je als lezeres nu maar liefst 80 euro korting op mijn online 10- weken programma voor innerlijke rust (geldig op het in-depth programma gedurende januari en februari 2018). Klik op deze link voor meer informatie: https://www.inner-glow.eu/detail-online-programma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *