Ayurveda behandeling voor Fibromyalgie

Steeds vaker hoor je het je omgeving of krijg je zelf de diagnose Fybromyalgie. Fybromyalgie veroorzaakt pijn, stijfheid maar ook vermoeidheid. Waardoor fibromyalgie ontstaat en hoe die te genezen is helaas nog steeds niet bekend.

Prikkels

Bij alle doshas (zie mijn eerdere artikel) kan fybromyalgie voorkomen. Het zenuwweefsel raakt ontregeld en wordt overmatig gestimuleerd en daardoor ontstaan er pijnen. Maar hoe komt nu deze verstoring van het zenuwstelsel? Ons zenuwstelsel bestaat uit twee soorten zenuwen, de motorische zenuwen en de sensorische zenuwen. De motorische zenuwen geven prikkels door vanuit de hersenen naar de spieren. Maar de sensorische zenuwen geven prikkels vanuit ons lichaam en zintuigen door aan onze hersenen/hersenstam. Doordat deze prikkels uit balans raken, blijft het lichaam vragen om prikkels en het zenuwstelsel voor extra aanmaak naar dat gebied. Zo ontstaat er de pijnen en andere klachten.

Het lichaam tot rust brengen

In de Ayurvedische geneeskunde wordt ten eerste rust voorgeschreven. Maar omdat de prikkels vaak zo actief zijn en pijn doorgeven is rust haast niet mogelijk. Dus moet er gekeken worden wat er voor nodig is om het lichaam tot rust te brengen. Dit kan zijn door diverse supplementen/kruiden te gebruiken zoals; Bacopa Monnieri, Indian valeriaan, Morning glory of Ashwaganda of een combinatie van deze kruiden. Maar ook Guggul wordt al heel lang gebruikt om zijn talrijke helende eigenschappen. Guggul kan namelijk de pijn in de spieren en gewrichten aanzienlijk verminderen.

Beweging

Na deze eerste periode is beweging noodzakelijk, omdat dit ook weer de gewrichten soepel houdt en de spieren sterker maakt. Maar ook de conditie moet opgebouwd worden waardoor ook het vetpercentage in ons lichaam verlaagt. Het is namelijk van belang dat mensen met Fybromyalgie niet te zwaar worden. Elke dag een half uurtje tot een uur matig intensief bewegen is voldoende, geschikte sporten zijn: wandelen, fietsen, zwemmen of bewegen in warm water, yoga. Zorg er wel voor dat er op tijd gestopt wordt, want oververmoeidheid kan juist averechts werken.

Essentiële oliën

Verder kan het inhaleren, masseren of kompressen van essentiële oliën helend en verlichtend werken. Zo is er een verzachtende samenstelling te maken van enkele druppels wintergreen, helichrysum, lavendel, rozemarijn en tijm gemengd met draagolie (amandelolie of arganolie e.a). Op de ontstoken en zeer pijnlijke plekken niet masseren, maar leg hier een warm kompres gedrenkt in deze samenstelling op.

Het belang van mediteren

Ook de geestelijke rust is van zeer groot belang. Meditatie is hier een uitstekend middel voor. Twee keer daags 10 minuten mediteren geeft rust en ontspanning in geest en lichaam. Advies is om dit vlak na het opstaan en vlak voor het slapen te doen. Zet een aroma diffuser in de ruimte waar wordt gemediteerd, vul deze met water en doe er een ontspannende olie in en inhaleer deze tijdens de meditatie. Een fijne combinatie is: lavendel, cederhout en ylang ylang. Maar er zijn vele combinaties mogelijk.

Toxische stoffen

Ontstekingen kunnen veroorzaakt worden door infecties, maar ook door verkeerde voeding. Zo kan verbrand eten, geraffineerde voeding zoals suiker, bewerkte levensmiddelen, pesticiden (die gebruikt worden bij het produceren van groente en fruit) ontstekingen doen ontvlammen. Maar ook bij het ademen krijgen we toxische stoffen binnen, denk hierbij aan uitlaatgassen.

Het lichaam ontgiften

Uit onderzoek is gebleken dat bepaalde soorten voeding fibromyalgie kunnen verergeren. Vooral de kunstmatige toevoegingen in voeding zijn hiervan de boosdoeners (E-nummers). Maar ook voeding en frisdranken die gezoet zijn met suiker en zoetmiddelen zoals aspartaam kan de pijngevoeligheid in het lichaam vergroten. Het is onverstandig om cafeïnehoudende dranken te nuttigen door de cafeïne komt het lichaam niet tot rust. Eet niet te veel (rood) vlees en vermijd zuivelproducten. Deze voedingsmiddelen staan erom bekend dat ze ontstekingen kunnen veroorzaken. Het immuunsysteem moet gestimuleerd worden om het lichaam te ontgiften. Zo kan de pijn en de ontsteking verminderd worden door een halve theelepel kurkuma in een glas lauw water 2 maal daags langzaam op te drinken. Werkt pijn verlichtend.

Geneeskrachtige kruiden en voeding

Gebruik meer knoflook, maar ook gember in de voeding, deze kruiden hebben een geneeskrachtige werking op ons lichaam. Ook een kopje rustgevende gemberthee werkt helend en rustgevend. Voeding die rijk is aan omega 3 zoals vette vis, walnoten werken weer ontstekingsremmend. Rauwe groenten helpen de pijnklachten sterk te verminderen, zo kan een biologisch rauw veganistisch voedingspatroon zeer heilzaam zijn in periodes van heftige ontstekingen en pijn.

Bewuste leefstijl

Gezond eten en leven is belangrijk bij chronische ziektes, dit is geen utopie. Bij verandering van voeding en een bewuste leefstijl is veel gezondheid te winnen.

* Alle genoemde kruiden zijn te koop in een reformzaak of op internet.
* bronnen: Civas, Jesse v.d. Velde

 

————————————————————————————————————

Wil jij ook wekelijks de beste blogs en boekentips ontvangen? Meld je dan hier aan en ontvang ★YOUR WEEKLY SHINE★ als eerste in je inbox!

Enneh… volg je ons eigenlijk al op Facebook? Jouw dagelijkse dosis Shine! direct op je tijdlijn!

2 Comments

  • alies schreef:

    Op zich veel bruikbare tips. Maar waarom schrijf je eerst over een overprikkeld zenuwstelsel (wat ook naar mijn ervaring een belangrijke oorzaak vd pijn is), en daarna opeens over het behandelen van onstoken plekken en ontstekingen? Dit laatste wordt nl zelden aangetoond bij fibromyalgie (met maar één y….. ).

  • Marjo van Leeuwen schreef:

    Er zijn veel mensen met Fibromyalgie die toch regelmatig ook last van ontstekingen hebben door verkeerde houding door de pijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *